LEGACY - JÖVŐBIZTOS SZERVEZETEKET ÉPÍTÜNK

Tévhitek a belső coachokkal kapcsolatban

2018. július 13. - Legacy Kft.

man-1483479_640.jpg

Szeretjük túlmisztifikálni azokat a dolgokat, amelyekről keveset tudunk. Így van ez, emberek vagyunk. Ha nem értjük, költünk róla mesét, anekdotát, mikor mit. Rengeteg mítosz és tévhit kering a belső coachok kapcsán, itt az idő, hogy fellibbenjen a fátyol néhányról!

Jó pár év saját tapasztalatot begyűjtöttem belső coachként, és különböző szakmai közösségeken keresztül ráláthattam más szervezetek belső coach rendszereire. Nemcsak a magyar piaci szereplők esetében, hanem a Nemzetközi Coachszövetség (ICF) coaching kultúrában élen járó szervezetek számára létrehozott díjának (Prism Award) lokális, illetve globális zsűritagjaként a világ számos más pontján működő szervezetek esetében is. Következzen az a 6 tévhit, amivel a belső coachok kapcsán a leggyakrabban találkozom!

background-1339119_640.jpg

1. A belső coachok a munkaidejükben csak coacholnak: Lehet, hogy vannak ilyen belső coachok, én azonban még nem találkoztam eggyel sem. (Ha Te így dolgozol, keress meg, szívesen cserélnék tapasztalatot Veled.) Amivel én találkoztam, az az a felállás, hogy a szervezetben valamilyen más feladatkört betöltő kolléga munkaidejének x%-a coachingra van dedikálva. Gondoljunk csak bele, ha valaki CSAK coachol, az nagyon könnyen tudja azt a benyomást kelteni szervezetszerte, hogy a coach egy elefántcsonttoronyban ülő valaki, aki egyébként teljesen elszakad a szervezet mindennapi operatív működésétől. Könnyen kerülhet egy belső coach ebben a felállásban olyan helyzetbe, hogy megközelíthetetlenné, és elérhetetlenné válik. Hát ezt nem kívánom egyetlen kollégának sem! A hitelességet, a coachba és a coachingba vetett bizalmat ez aligha mozdítja elő. Szemben azzal a megközelítéssel, hogy a coach is csak egy ugyanolyan kolléga, mint bárki más. Aki a nap jelentős részében ugyanazzal a nehézséggel küszködik, amivel a többiek.

human-2944064_640.jpg

2. A belső coachoknak annyi coachee-juk van, amennyit csak szeretnének: Ez a belső coach alfaj is ritka, mint a fehér holló. Bevallom, én inkább azt érzékelem, akármilyen szervezetből érkező belső coachcsal találkozom, hogy nincs annyi futó coaching folyamat, amennyit szeretne, vagy amennyire kapacitása lenne. Ha reálisan nézzük, abban a szervezetben, ahol a fejlesztés már ott tart, hogy kiépült belső coach rendszer van, valószínűleg számos mód áll rendelkezésre a tanulásra, a továbbfejlődésre. Általában a belső coachokra nehezedik a coaching pozícionálásának, népszerűsítésének feladata is. Egy olyan környezetben, ahol ne feledjük, számos egyéb fejlesztési lehetőség áll rendelkezésre!

paint-2607202_1920.jpg

3. A belső coachoknak nem kell annyira felkészültnek lenniük:  Dehogyis nem! Sőt, sok szervezetben a belső coach poolba való bekerülés feltétele a nemzetközi akkreditáció megléte, vagy adott időn belüli megszerzése. Idetartozik még, hogy én rendkívül felkészült és képzett belső coachokat ismertem meg az utóbbi pár évben. Akár belső coach csapattagként, akár coachképzések oktatójaként, akár különböző belső coachok közötti tudásmegosztásokon. A nemzetközi porondra ránézve, azt gondolom Magyarországon külön büszkék lehetünk arra, hogy két Prism díjas cég is büszkélkedhet belső coachaival: az SAP (Honorable Mention, 2015), és az Ericsson Magyarország K+F szervezete (Prism Finalist, 2016).

sculpture-2275202_640.jpg

4. A belső coachokban nem bíznak a szervezetekben, inkább fordulnak külső coach-hoz az emberek: Ez a kedvencem, de tényleg. Ezt olyan „külső” coachoktól szoktam hallani, akik még nem igazán kerültek kapcsolatba belső coaching rendszerekkel, és belső coachokkal. De találkoztak valakivel, akinek mondta valaki, hogy … Hát az a rossz hírem, hogy külső coachokról, és az ő hitelességükről legalább annyi rosszat lehet hallani, mint belső coachokról. Mint bármely más szakmában, itt is van, aki magas színvonalon végzi a munkáját, komoly üzleti etikai mércéknek megfelelve, és van, aki meg nem. Nem gondolnám, hogy bármivel magasabb azoknak a száma, akik nem bíznak a belső coachokban, mint azoknak, akiknek rossz tapasztalatuk van a külső coachokkal. Ugyanakkor vannak dolgok, amiket megtehet egy szervezet azért, hogy elkerülje a belső coachokkal szemben felmerülő kételyeket. És a jó hírem az, hogy sok esetben, ahol belső coaching rendszerek vannak, a kialakításkor ezeket igenis figyelembe veszik:

  • A belső coachok kiválasztásakor a szervezeti hitelesség szempont.
  • A belső coach működés előfeltétele valamilyen akkreditáció (pl: ICF)
  • A coaching folyamatokra vonatkozóan létezik valamilyen minőségbiztosítási rendszer, amelyben kitérnek akár az NPS-re is (Net Promoter Score, azaz ajánlaná-e valaki másoknak is ezt a fejlesztési formát).

És hadd osszak meg egy személyes tapasztalatot: belső coachként számos olyan coachee-m volt, aki mehetett volna külső coach-hoz is, de inkább velem dolgozott. Sőt, többször pont az hozta őket hozzám, hogy már voltak külső coachnál, és nem voltak elégedettek, de amiatt, hogy ismertek, meg tudták szavazni újra a coachingnak a bizalmat. (És bevallom, szupervíziós téma lett abból, hogy egy ilyen indítást hogyan kezelünk belső coachként egy folyamatban.) Szóval elképzelhetőnek tartom, hogy a jó kiválasztás, és a szervezeti hitelesség még akár a belső coachok malmára is tudja hajtani a vizet.

life-863673_640.jpg

5. Az agilis coachsághoz elég elvégezni egy coachképzést: Bár így lenne! Az agilis coachok kompetenciái és a professzionális coachok kompetenciái között ugyan van átfedés, de messze nem ugyanazok. Az agilis coachoknak is kell rendelkezniük coach kompetenciákkal, ugyanakkor nekik az agilis működés megértésében, bertartatásában és tanításában is élen kell járniuk. Sőt, egy agilis coachnak ahhoz, hogy jól végezze a munkáját stabil csoportdinamikai és teamcoaching alapokra is szüksége van.

miniature-1700629_640.jpg

6. Sok helyen a vezetők is belső coachok: Na itt álljunk meg egy pillanatra! Coachszemléletű vezetőnek lenni, és belső coachnak lenni az két külön dolog. Egy fontos különbség például az objektivitás, vagy a felelősség kérdése. Hisz vezetőként érintettek vagyunk a munkatársunk teljesítményében, belső coachként – bizonyos szabályok lefektetésével – ez azért kiküszöbölhető. Illetve vezetőként coachszemléletben működni nagyon más szintű tudást, kompetenciát kíván, mint belső coachnak lenni. Míg az előzőnél inkább arra van szükség, hogy vezetői eszköztárunknak része legyen a felhatalmazás, és a coaching kommunikációs eszköztára, addig belső coachként a coachkompetenciák magasszintű művelése az elvárás.

Én nagyon szurkolok neki, hogy Magyarországon, és szerte a világon jobban elterjedjen a belső coachok intézménye. Ha ez a módja annak, hogy a coaching eljusson olyanokhoz, akiknek egyébként nem lenne rá lehetőségük, igen, legyen minél több belső coach! Számolnunk kell azonban azzal, hogy belső coachként nagyon más kihívásaink lesznek, mint külső coachként. S ha valaki ilyesmibe szeretne vágni, azt javaslom, hogy olyan képzést válasszon, ahol a belső coaching része a tematikának. Ezt  a képzést pedig lehetőleg olyan személy tartsa, aki ebben hiteles, akinek van ebben tapasztalata, és nem utolsósorban számos feldolgozott, belső coach szupervíziós esete.

Szabó Tamara
Szervezetfejlesztő, tréner, coach

Hogy biztosan ne maradj le semmiről, kövess minket a közösségi médiában is: Facebook, LinkedIn, Meetup.com