LEGACY - JÖVŐBIZTOS SZERVEZETEKET ÉPÍTÜNK

Neked mi segít megbirkózni a változások okozta stresszel?

Tudd meg a Reziliencia-diagram segítségével!

2018. szeptember 14. - Legacy Kft.

reziliencia_ci_mlap.png

Vezetőkkel való munkánk során manapság gyakran téma a fokozott stressz megélése. Ha tudatosítjuk külső és belső erőforrásainkat, fejlesztjük lelki állóképességünket, gyorsabban visszanyerjük egyensúlyunkat, teljesítőképességünket. Vezetőként a másokra gyakorolt személyes hatásunk sokkal intenzívebb, így nem mindegy, hogy mosolyogva, vagy feszült arccal érkezünk-e a munkahelyre. A tudatosításnak egyik eszköze, az önfejlesztésnek kiindulópontja lehet, ha Reziliencia-diagrammal ránézünk a jelen helyzetre.

Vezetőkkel való munkánk során manapság gyakran téma a fluktuáció által kiváltott fokozott stressz megélése. Sokan tehetetlennek és frusztráltnak érzik magukat, nem tudják, mi többet tehetnének saját hatáskörükben a munkaerő megtartása érdekében. De nemcsak a vezető beosztásban dolgozóknak van nehézsége a változó, kiszámíthatatlan, bonyolult és bizonytalanságokkal teli VUCA világban tenni a dolgukat, hanem ezzel mindannyian szembesülünk. A hirtelen változások erős érzelmi reakciókat válthatnak ki – dühöt, ijedtséget, vagy akár elutasítást –, melyekkel előbb meg kell birkóznunk ahhoz, hogy hozzáférjünk a konstruktív és problémamegoldó énünkhöz. Az, hogy a változásokra először érzelmileg reagálunk, teljesen természetes. Hogy nehéznek és félelmetesnek érezzük, rendben van. Ami nem mindegy, hogy milyen gyorsan tudunk megküzdeni az így megélt stresszel, és hogyan jövünk ki a megrázkódtatásból.

A reziliencia egy olyan fejleszthető képesség, ami lehetővé teszi, hogy minél gyorsabban birkózzunk meg a kihívásokkal, sőt megerősödve jöjjünk ki ezekből a helyzetekből.

A reziliens emberekre jellemző, hogy

  • pozitívan gondolkoznak önmagukról és rendben van az önbizalmuk,
  • reálisan optimisták: úgy gondolják, hogy a dolgok végül jól fognak alakulni,
  • proaktívak olyan értelemben, hogy azzal foglalkoznak, amire van ráhatásuk és azzal nem, amire nincs,
  • képesek nézőpontot váltani, egy rossz helyzet előnyeit felismerni, vagy madártávlatból nézni az aktuális helyzetre,
  • uralni tudják az érzéseiket, így nem azok irányítják őket,
  • célokat tűznek ki, amik akkor is motiválóak számukra, amikor épp nem minden rózsaszín,
  • támogató környezet veszi őket körül, jó és szeretetteli kapcsolataik vannak.

reziliencia_diagram_szu_rke.png

Mi magunk is sokat tehetünk azért, hogy a fizikai jóllétünk és egészségünk mellett a lelki állóképességünket is eddzük. Ehhez adjuk segítségül a Reziliencia-diagramot. Ahhoz, hogy megtudd, mennyire vagy reziliens, így használd a fenti diagramot egyedül, párban, vagy társasággal:

  • a körcikkelyek oldalvonalát tekintsd egy 10-es skálának;
  • gondold végig a faktorokat egyenként, majd döntsd el, hogy hányast adnál magadnak a 10-es skálán;
  • ha kinyomtattad a diagramot, be is satírozhatod a cikkelyeket;
  • az üresen hagyott 8. cikkelyt kitöltheted egy olyan faktorral, ami nem szerepel az ábrán, de fontosnak tartod a lelki állóképességed megléte szempontjából.

Ha ezzel készen vagy nézz rá a diagramra, ha többen vagytok, akkor pedig beszélgessetek róla:

  • Mit látsz? Mi az, amit először észrevettél?
  • Melyik faktorokban magasak az értékeid?
  • Hogyan szoktál építeni ezekre az erősségeidre, ha negatív stressz ér?
  • Melyik faktornál adtál magadnak alacsony értéket? Mi az oka ennek?
  • Mit tehetnél annak érdekében, hogy eggyel előrébb lépj annál, mint amilyen értéket adtál magadnak?
  • Ha fejlődnél abban, annak mi lenne a pozitív hozadéka az életminőségedre nézve?
  • És akkor tehát: mit fogsz tenni magadért?

Reméljük, hogy élvezted a diagram kitöltését, és kaptál egy átfogóbb képet arról, mennyire vagy reziliens. Ne feledd, ez egy fejleszthető képesség! Csak rajtad áll, hogy megerősítsd magad.

Nyakas Kitti
Szervezetfejlesztő, tréner, coach

Hogy biztosan ne maradj le semmiről, kövess minket a közösségi médiában is: Facebook, LinkedIn, Meetup.com