LEGACY - JÖVŐBIZTOS SZERVEZETEKET ÉPÍTÜNK

Amikor egy coach csoportos coach-csá meg teamcoach-csá válik...

2018. november 08. - Legacy Kft.

amikor_egy_coach_ci_mlap.png

... akkor hirtelen fordul egyet a világ. Hogy miért? Mert egyrészt a hatás, amit el tud érni, sokkal nagyobb lesz. Másrészt, számos kihívással és személyes fejlődési lehetőséggel szembesül. Harmadrészt sokkal több megbízásért „szállhat ringbe”, mert egyre nagyobb a szervezetek nyitottsága ezek iránt a fejlesztési formák iránt. Legyen szó akár belső, akár külső coachról.

A csoport és teamcoaching módszertan:

A csoportos coachingot mi, a Legacy-ban úgy definiáljuk, mint az egyén csoportos közegben történő fejlesztése. Tehát a fejlesztés egysége az egyén, az ő kompetenciája, rálátása az adott témára. Az ülések középpontjában az egyéni elakadások és kihívások állnak. Az egyes résztvevők célja egyedi, más-más dologban szeretnének előrelépni. (Forrás, illetve bővebb információt a módszertanról, vagy a módszertan segítségével mobilizálható tanulási szintekről.)

Ezzel szemben a teamcoaching fókusza nem az egyéni elakadás, hanem a team, mint rendszer. A teamcoaching egy olyan fejlesztési eszköz, amely közelebb viszi a csapatokat ahhoz az állapothoz, amikor a csapat tudja hozni teljesítménye legjavát, és teszi ezt oly módon, hogy a csapat tagjai számára maradandó, jó élmény legyen [...] A teamcoaching során azon dolgozunk, hogy a csapatot közelebb vigyük ehhez az állapothoz. (Forrás: Magyar Coachszemle, 2018/3, Nyíri Gabriella – Szabó Tamara: Teamcoach párok diverzitása: a vissza nem térő tanulási lehetőség az ügyfélnek és a teamcoachoknak)

amikor_egy_coach_multi.png

A csoportok és a csapatok multiplikáló hatása:

Egyéni coachingban ott a coach és a coachee. Szervezeti megbízás esetében, jó esetben még sikerül a szervezet képviselőjét/vezetőt is megnyeri a folyamatnak, és támogatóként jelen van. A folyamat során azonban többnyire a coach az, aki vissza tud jelezni a coachee-nak (ügyfélnek), ki tudja hangosítani, hogyan hat rá a coachee működése. Mi történik azonban egy csoportos coaching során? Ott van legalább még másik 5 ember, aki ezt megteszi. Akik megéléseikkel, saját tapasztalataikkal, visszajelzéseikkel tudják támogatni a coachee-t. Ezáltal pedig közösen létre tudnak hozni más szintű tudatosságot a coachee-ban. Mennyire más az, amikor 6 embertől kap valaki visszajelzést, mint amikor egytől! És azért kapja, hogy ez segítse őt a kitűzött célja elérésében.

Hogy néz ez ki a teamcoachingban? Amikor egy komplett team ad visszajelzést egy vezetőnek, vagy egy csapattagnak arra vonatkozóan, hogy ő hogyan járul hozzá a csapat működéséhez, sikereihez, diszfunkcióihoz, annak a hatása sokkal erősebb, mint amikor ezt egy ember teszi.

Mindez pedig egy olyan légkörben történik, ami befogadhatóvá és emészthetőve teszi ezeket a visszajelzéseket. Ott van a pszichológiai biztonságnak az a szintje, amitől a visszajelzések meg tudnak érkezni, helyükre tudnak kerülni. S a visszajelzés mellett pedig ott a támogatás is egy megváltozott viselkedésmóddal való kísérletezéshez, a viselkedésmód meggyökereztetéséhez.

amikor_egy_coach_fejlo_de_s.png

Kihívás, személyes fejlődési lehetőség: 

Coachként azonban ezek a műfajok egy másabb minőségű működést igényel, mint az egyéni coaching. Tudnunk kell mobilizálni a résztvevőket. Észlelnünk kell a csoportban zajló dinamikát, fel kell tudnunk ismerni a konstruktív/destruktív dinamikákat a csapat/csoport szintjén. Meg kell osztanunk a figyelmünket az egyén és a csoport/csapat szintjén. Fejlődési lehetőségek széles tárházát nyitja meg a megmártózás ezekben a módszertanokban. Nem utolsó sorban pedig, mivel a teamcoaching egy páros műfaj, tanuljuk a teamben való – szoros – együttműködést, újra meg újra.

amikor_egy_coach_szervezet.png

Szervezeti nyitottság:

Az utóbbi időben nekem sokkal több olyan szervezeti megbízásom volt, ami csoport- vagy teamcoachingra vonatkozott, mint ami egyéni coachingra.  Számomra ez több mindent is jelez:

  • A szervezetek ismerik és előszeretettel használják ezeket a módszertanokat.
  • A szervezetek az ár/érték arányt mérlegelik, és látják, hogy ezekkel a módszertanokkal szélesebb körben tudnak változásokat elérni.
  • A szervezetek elkezdték felismerni mindazt a lehetőséget, ami ezekben a módszertanokban rejlik (lásd például a tanulási szintek a csoportos coachingban cikksorozatot). Gyakran a tréning módszertanok helyett is inkább ezekhez a fejlesztési módszertanokhoz nyúlnak, mert ezeket használva, a megfelelő készségeket a csinálás útján sajátítják el és építik be a résztvevők. Vagy éppen pont azok a készségek fejődnek, amelyekre a hatékony teamműködéshez szükség van.

amikor_egy_coach_szu_kse_ges.png

Mi szükséges ahhoz, hogy valaki otthonosan mozogjon ezekben a módszertanokban?

Ezek a módszertanok speciális tárgyi tudást és kompetenciákat igényelnek, az egyéni coachkompetenciákon túl. Szükséges hozzájuk egy rendszerszemlélet, és valamennyi szervezetfejlesztői tudás. Kompetenciák szintjén pedig például a résztvevők mobilizálása, a konstruktív/destruktív dinamikák felismerése, a destruktív dinamikák átfordítása, a rövid tanulási hurkok beindítása és működtetése.

Többek között ezeket a kompetenciákat sajátíthatjátok el, és gyakorolhatjátok be a novemberben induló Legacy Csoport és Teamcoach képzésen.

Ha szeretnétek, hogy veletek is forduljon a világ egyet.

Szabó Tamara
Szervezetfejlesztő, tréner, coach
a Legacy Csoport és Teamcoach képzés egyik oktatója

Hogy biztosan ne maradj le semmiről, kövess minket a közösségi médiában is: Facebook, LinkedIn, Meetup.com