Az elmúlt években sok szervezet átállt agilis működésre, mert az üzleti céljaikat ez szolgálja leginkább. Az ilyen szervezetekben olyan vezetőkre van szükség, akik támogatják ezt a kultúrát, nem csak szavak szintjén, hanem személyes példájukkal is.
Milyenek ők? Milyen a szemléletmódjuk, az értékrendjük, és mit tesznek ők konkrétan?
A szemléletmódjuk:
Fejlődési szemlélettel rendelkeznek:
- a változást lehetőségként élik meg,
- a hibázásban és az esetleges kudarcban tanulási potenciált látnak, és arra keresik a választ, hogy mit tanulhatnak ebből, hogyan fejlődhetnek tovább a történtek által,
- a folyamatos fejlődésbe tett erőfeszítést a legértékesebb befektetésnek tartják
Ügyfélközpontúság jellemzi őket:
- pontosan tudják kik a stakeholdereik, és folyamatosan fejlesztik velük a kapcsolatot
- törekszenek az ügyfeleik szükségletének mély megértésére, amit empátiával érnek el, de az is előfordul, hogy megkérdőjelezéssel vagy kritikai észrevétellel
- a belső ügyfeleik éppen annyira fontosak, mint a külsők
Tudatos értékteremtésre törekszenek:
- mélyről jövő elköteleződést tanúsítanak bizonyos értékek mentén, melyekben példaként állnak a munkatársak előtt, stabilitást adva a turbulens környezetben
- tisztában vannak azzal, hogy mint vezetők, mivel teremtik meg a legnagyobb értéket a belső és külső ügyfeleim számára
Ha az agilis vezetőket alapelvek oldaláról vizsgáljuk, látható, hogy van egy alap elfogadása részükről annak, hogy a világunk folyamatosan változik. Jól tűrik az ebből fakadó bizonytalanságot, jól bánnak azzal, hogy nem, vagy csak nagyvonalakban tervezhető a jövő.
Az alapelveik:
Az agilis vezetők a kötőszava nem a VAGY hanem az ÉS. Törekszenek az egyensúlyra és egyszerre képesek:
- folyamatosan változó környeteben lenni ÉS stabilnak maradni
- építeni az egyéni hősökre ÉS a csapatra egyaránt
- a hibakultúráját megteremteni ÉS ezáltal egyre eredményesebbnek lenni
- felhatalmazni, teret adni ÉS bátran dönteni, ha kell egyedül
- egyéni figyelmet szentelni ÉS rendszerszinten gondolkodni
Hogyan is teszik ezt a hétköznapokban?
- Teret adnak a fejlődésnek
- Figyelnek a külső változásokra
- Támogatják a csapatukat
- Biztosítják a folyamatot és az erőforrásokat
- Megteremtik a személyes kommunikáció feltételeit
- Visszajelzést adnak
- Motiválnak
- Facilitálnak
- Felhatalmaznak
- Serkentik az egyének és a csapat kreativitását
- Mindig szem előtt tartják a nagy egészet
- Tisztában vannak a csapatdinamikai jelenségekkel és azok hatékony kezelésével
- Képesek pszichológiai biztonságot teremteni a csapatban
Egy-egy vezetőfejlesztő program során gyakran megkérdezik tőlem, mi az az egy dolog, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy valaki jó vezető legyen?
Ami biztosan szükséges (persze korántsem elégséges) szerintem az az, hogy a vezető alapvetően szeresse a vezetői szereppel járó feladatokat és szeressen ezekben fejlődni, tanulni és egyre jobbá válni. Ne nyűgnek, szükséges rossznak élje meg a fentieket vagy ne csak kötelességének érezze, hanem örömet, személyes kiteljesedést is találjon benne.
Márton Mónika
A Legacy ügyvezetője,
szervezetfejlesztő, tréner, coach
Hogy biztosan ne maradj le semmiről, kövess minket a közösségi médiában is: Facebook, LinkedIn, Meetup.com: Budapesten és Debrecenben. Iratkozz fel a hírlevelünkre is!