
Mostanában egyre több helyen futok bele a felvásárlásba, mint témába. Szervezetfejlesztőként és magánéleti beszélgetésekben is. Ilyenkor mindig átfut az agyamon, hogy „hát igen, ez ismerős”, aztán tovább lépek. Szántam most egy kis időt arra, hogy belegondoljak, honnan is jön ez az automatikus gondolat és leginkább a vele megjelenő mély empátia érzése. Az a fajta, mikor azt gondolod „tudom, hogy nehéz, de tarts ki, egyszer úgyis vége lesz”.
Így döbbentem rá, hogy gyakorlatilag az elmúlt 7 évemből kb. ötöt valamilyen formában és mélységben az akvizíciók határozták meg.
2018-2020 között egy – az akkori cégem által felvásárolt – szervezet integrálásán dolgoztam. Ez talán a szerencsésebbik oldal, közelről látni, min mennek keresztül a felvásárolt cég emberei.
2022-2023 ismét az akvizícióról szólt, ekkor már a céget, ahol dolgoztam vásárolták fel, na ez a kevésbé szerencsés verzió. Ráadásul ezt az időszakot már vezetőként éltem meg. Már nem csak a saját, hanem a csapatom oldaláról is érintett voltam.
Az utolsó szakasz pedig pont idén, 2025-ben zárult le. Ismét a felvásárolt oldalon.
Ezt így végig olvasva, több kombinációját megéltem már az akvizícióknak.
És az elmúlt évek statisztikáját megnézve, úgy néz ki, nem is véletlen! A számok is azt mutatják, hogy az elmúlt tíz évben majdnem 30%-al, és csak az elmúlt 5 évben több, mint 40%-al nőtt a felvásárlások száma a világon.

Az akvizíciók fájnak
A felvásárlás bejelentése után (különösen nagyvállalati környezetben vagy nemzetközi ügyletek esetén) még sok-sok hónap telik el addig, amíg az első konkrétum, pláne az első intézkedések, átalakítások elindulnak. Ez egy légüres térhez hasonlít a legjobban, vihar előtti csend. A felsővezetői mondás általában az, hogy „további értesítésig business as usual” mód van.
A légüres tér fokozatosan megtelik bizonytalansággal. Az emberek elkezdenek tájékozódni, amennyire lehet, próbálják minimalizálni a bizonytalanságot, ugye. Beszélnek egymással, ismerősökkel, meghallgatják azokat, akik korábban már voltak hasonló helyzetben, akiknek a tapasztalataik persze egy elképesztően széles skálán mozognak. Bekúszik annak a szorongása, hogy: „Vajon lesz-e leépítés (aka „optimalizálás”)? Ha lesz, mikor fog megtörténni? Még idén vagy csak jövőre? Milyen csomaggal küldenek majd el? Remélem nem utolsó pillanatban tudom majd meg, hogy mennem kell, szeretnék felkészülni, másik munkát találni..., Mi lesz a karrieremmel? Mi lesz a családommal, ha kiesek a munkából? Egész jól érzem magam itt, most ennyi a nyugalmamnak...”
És ezek a gondolatok, a velük érkező szorongató bizonytalanság érzettel, meglepődéssel, szomorúsággal, félelemmel, dühvel, mind érvényesek és teljesen rendben vannak.
Megtörténik az első tájékoztatás a beolvadás ütemtervéről majd röviddel ezután megjelennek a felvásárló cég emberei feltérképezni a jelenlegi állapotot. Fura szájízű beszélgetések tömkelege kezdődik, nem tudni miért kérdezik ezt vagy azt. „Hogyan működnek a dolgok náluk? Nekem is úgy kell majd csinálnom, ahogyan ők csinálják? Miért érdekli ennyire, mit csinálok? Van, aki az én feladataimat végzi náluk? Vajon értenek az én munkámhoz? Kellek majd én ide? Biztos jó, ha mindent elmondok?”
És ezek a gondolatok, a velük érkező szorongató bizonytalanság érzettel, meglepődéssel, szomorúsággal, félelemmel, dühvel, undorral, mind érvényesek és teljesen rendben vannak.
Megtörténik a feltérképezés, elindul a folyamatok integrációja. Egyre többet látni a felvásárló cég folyamatiból és struktúrájából. Gyakran többet kell dolgozni, mint előtte, hogy az integráció a terv szerint haladjon. „Fuha, ennek semmi értelme...most még több manuális munkám lesz...teljesen más struktúrában dolgoznak, kinek fogok én riportálni? Fura ez a kultúra, amit képviselnek, teljesen más szabályok szerint dolgoznak...nem tudom, hogy lesz ebből standard folyamat...”
És ezek a gondolatok, a velük érkező szorongató bizonytalanság érzettel, meglepődéssel, szomorúsággal, félelemmel, dühvel, undorral, mind érvényesek és teljesen rendben vannak.
A kollégák hirtelen elkezdenek „eltűnni”. Vannak, akiket leépítenek és vannak, akik maguktól döntenek úgy, hogy máshol folytatják. „Őt vajon elküldték vagy magától ment? Mi alapján döntenek az elküldöttekről? Én is simán benne lehetek a következő körben... Jövő héten már lehet, be se kell jönnöm... Mi ez a gyanús meeting a naptáramban? Úgy szerettem vele dolgozni, nagyon sajnálom, hogy elküldték... nah, még egy búcsú buli...”
És ezek a gondolatok, a velük érkező szorongató bizonytalanság érzettel, meglepődéssel, szomorúsággal, félelemmel, dühvel, undorral, gyásszal mind érvényesek és teljesen rendben vannak.
Elkezdődik az új struktúrában való riportálás, új vezetővel, új csapattagokkal, lehet, hogy új poziban. „Hogy jövök majd ki az új vezetőmmel, megfelelek neki? Mit gondol a munkámról? Vajon elfogad az új csapatom? Hogyan illeszkedek majd be?”
És ezek a gondolatok, a velük érkező szorongató bizonytalanság érzettel, szomorúsággal, félelemmel, mind érvényesek és teljesen rendben vannak.
Eltelt már pár hónap az új logó alatt, az új poziban, az új csapattal. „Remélem indul majd az új projekt... Kemény volt az elmúlt év, nem hittem, hogy „túléljük”... Lassan jön az évvégi hajrá és aztán végre az Ünnepek...”
És ezek a gondolatok, a velük érkező valamiféle megnyugvással, egy nagy fújással, nosztalgikus visszatekintéssel, kiengedéssel mind érvényesek és teljesen rendben vannak.
Ez a nagyfokú bizonytalanság játszódik le a hosszú hónapok alatt. Félelem az ismeretlentől, egy potenciális egzisztenciális változástól, az el nem fogadástól és még sok minden mástól, hiszen mindenki a saját szűrőjén keresztül látja a világot. Egy biztos, a változást természetünknél fogva veszélynek éljük meg, legyen az bármekkora, és egy akvizíció bizony a nagy változások közé sorolandó.
Az évek során sokszor gondoltam, hogy „na ezt a felvásárlást is lehetett volna jobban csinálni...”. De vajon hogyan lehet ezt „jól” csinálni? A „jól” csinálás valószínűleg mindenkinek mást jelent, mindenki a saját érdekén keresztül nézi ezt a helyzetet. Úgyhogy inkább arra keresem a választ, hogy:
Mi kell ahhoz, hogy az emberek oldaláról lehető legjobban menjen a felvásárlás?
Az előzőekben leírt szakaszok mindenképpen megtörténnek, a bizonytalanság jön, a szorongás és a nehéz érzések is jönni fognak. Folyamatokat integrálnak, fokozott munkára szükség lesz, pozíciókat összevonnak, embereket elküldenek, új pozíciókat kialakítanak, embereket átvesznek, új vezetőség és csapat keletkezik, a változás garantált.
Mégis, hogyan teremthetjük meg a lehetőségét annak, hogy ez az embereknek - ezáltal a szervezetnek is - könnyebben menjen?
Csökkentsük a bizonytalanságot, amennyire lehet és kapcsolódjunk!
Vezetőként a lehető legtranszparensebben és rendszeresen kommunikáljuk mi az, amit tudunk, hogy történni fog, és hogyan. Azt is kommunikáljuk, ha még nem tudjuk pontosan mi fog történni, ebben is több az információ, mint a hallgatásban!
Akkor is kommunikáljunk, ha ez nehéz!
A felvásárlás, mint szituáció, eleve nehéz, nem lehet elkerülni az ebből adódó, olykor kellemetlen érzésekkel teli beszélgetéseket.
Biztosítsunk teret annak, hogy a csapat kifejezhesse azt, mit érez, miben vannak most!
Beszéljünk a csapatban a kialakult szituációról, időzzünk rajta, adjunk teret annak, hogy a tagok ventilálhassanak, kifejezhessék mire van szükségük - ezt halljuk is meg! - és valamelyest megnyugodva tudják folytatni a mindennapi munkát. Ez lehet egy team meeting vagy dedikált team coaching alkalmával. 1:1-eken is gyakran beszéljünk a nehéz helyzetről.
Készítsük fel az embereket!
Jobban belegondolva egy felvásárlásra nem lehet és nem is kell felkészülnünk, hiszen nem tudjuk, hogy mikor fog megtörténni, vagy egyáltalán megtörténik-e majd. A változásra, mint általános jelenségre azonban mindenképpen érdemes felkészülni. Környezetünk kisebb, nagyobb mértékben folyamatosan változik, projektek indulnak, struktúrák változnak, kollégák mennek el és jönnek újak. Tulajdonképpen az akvizíció elemei folyamatosan történnek csak nem minden egyszerre, nem olyan töményen. A változások kezeléséhez szükséges lehető legjobb körülményeken és készségeken viszont folyamatosan dolgozhatunk és kell is, ha egy egészséges, jól teljesítő szervezetet szeretnénk létrehozni.
Pszichológiai biztonság kialakításával megteremthetjük azt a közeget, ahol az emberek szívesen, bizalommal és jól kapcsolódnak egymáshoz, akár nehéz helyzetekben is. Ki merik fejezni szükségleteiket és kapcsolódásaikon keresztül támogatják, megtartják egymást. Így hajlandóbbak lesznek és könnyebben lesznek a változásokkal, a megtartó közegnek köszönhetően.
Az önreflexió fejlesztésével pedig megteremthetjük annak képességét, hogy a munkavállaló felismerje mi zajlik benne, több szemszögből tudjon ránézni a helyzetére és egészségesen tudjon reagálni a változásokra.
A felkészülés tehát inkább folyamatos fejlesztést jelent, hogy mikor eljön a felvásárlás, már ezzel a tudással felvértezve tudjanak abban benne lenni. Olyan fejlesztést, ami növeli az önreflexió és az egészséges kapcsolódás képességét. Lehet ez egyéni, csoportos, team coaching vagy éppen önreflexióval tarkított készségfejlesztő tréning, a módszertani skála széles, a hatás a lényeg. Mi így gondolkodunk a LEGACY-ban.
És egy ilyen állapotból, egy ilyen közegben még mindig nehéz, de egész más "kitartani, amíg egyszer vége lesz”.
Pasztercsák GergelyCoach, teamcoach


Van valami egészen különleges abban, amikor megtapasztaljuk, hogy egy közösség valóban megtart.







