LEGACY - JÖVŐBIZTOS SZERVEZETEKET ÉPÍTÜNK

Legacy: A szervezetfejlesztés és mi

Innováljunk, de hogyan?

2018. október 05. - Legacy Kft.

attitude_structire_skills.png

Manapság az már nem kérdés, hogy a cégek nem engedhetik meg maguknak azt, hogy ne innováljanak. A jövőbiztosság egyik záloga a folyamatos megújulás. Megújulni sokféleképpen lehet, ennek egyik módja a szervezet innovatív képességének megteremtése, megerősítése. (Lehet más egyéb módja is megújulásnak, például egy összeolvadás, vagy egy felvásárlás.) Vizsgáljuk meg, mi mindenre érdemes ránézni, ha erre adjunk a fejünket.

Azonban még mielőtt ezt tennénk, engedjetek meg nekem egy fogalmi kitérőt, hisz az innováció, mint fogalom is mára már azoknak a buzzwordök körét erősíti, amelyek alatt mindenki mást ért. Az innováció az én értelmezésem szerint az a szervezeti jelenség, amikor egy-egy, a szervezeten belül bárhol keletkező ötlet megvalósul, és a szervezet számára üzleti értéket hoz létre. Ez az üzleti érték sokféle lehet, például lehet szabadalomból származó bevétel, munkafolyamat hatékonyságának javítása, egy új termék/szolgáltatás piacra dobása, egy meglévő termékhez kapcsolódó új üzleti modell bevezetése, vagy akár valami olyan kevésbé megfogható érték, mint például ami a munkáltatói márka erősítését szolgálja.

brainstorm-1076587_640.jpg

Mint ilyen szervezeti szintű jelenség, érdemes elkülöníteni a kreativitástól, ami sokkal inkább az egyénnek egy olyan képessége, hogy bizonyos helyzetekben szokatlan, újszerű megoldásokkal képes előállni. A World Economic Forum 2015-ben munkáltatók körében végzett egy kutatást, hogy 2020-ra melyek lesznek azok a készségek, amelyekre leginkább szükség lesz, és a kreativitás, amely 2015-ben még a tizedik helyet foglalta el, 2020-ra a harmadik helyre „küzdötte fel” magát. Ez is mutatja, hogy a munkavállalók kreativitása folyamatosan felértékelődik, ami nagyon is összhangban van a bevezetőben tett kijelentésemmel, miszerint a cégek nem engedhetik meg maguknak, hogy ne innováljanak. Mindez azonban elképzelhetetlen az egyén kreativitása nélkül. Hiszen mi történik, amikor az innováció jól működik?

Megszületik egy ötlet (lehet akár egyéni ötlet, akár egy csapat közös gondolkodásának eredménye), ami összhangban van a szervezet irányaival, értékeivel. A szervezetben pedig minden készen áll arra, ami ahhoz szükséges, hogy ez az ötlet megvalósuljon, és értéket hozzon létre. Ezzel nem utolsó sorban hozzásegítve egy munkavállalót, vagy munkavállalók egy csoportját ahhoz, hogy megélje és kiteljesítse kreativitását. Ez azonban messze az ideális állapot. 

creativity-819371_640.jpg

A valóságban az egyén gyakran falakba ütközik, amitől frusztrálttá válik, elveszíti lelkesedését, a szervezet pedig elesik egy jó ötlettől.

Ha azt szeretnénk, hogy ez jól működjön egy szervezetben, ahhoz több dimenzió mentén érdemes beavatkoznunk. A megfelelő hozzáállás, a megfelelő struktúra kialakítása, és az innovációhoz szükséges készségek fejlesztése egyaránt ott kell, hogy lebegjen a szemünk előtt. Az innováció megfelelő működtetéséhez egy szervezetben elengedhetetlen a megfelelő hozzáállás, az innováció szükségességébe vetett hit. Elengedhetetlen, hogy a nyitottság, a kockázatvállalás, a hibázás elfogadása a szervezeti kultúra integráns része legyen.

Amennyiben a megfelelő hozzáállás adott, a struktúrák szintjére is érdemes figyelmet fordítanunk. Kell, hogy legyen az innovációra tér és idő, erőforrás, támogató apparátus, és legyen az innovációnak fókusza.

S mindezek mellett pedig bizonyos készségekre érdemes ráerősíteni, legyen szó akár ideátorokról, vezetőkről vagy katalizátorokról. Gondoljunk például a lobbikészségre, az információ becsatornázásának képességére, a szervezet mobilizálására, vagy a csapatok pszichológiai biztonságának megteremtésére.

Nem kis fába vágja a fejszéjét az, aki arra adja a fejét, hogy egy szervezetben innovatív készséget fejleszt. Sok nehézség magából az innováció természetéből ered: hogy újat hoz létre, hogy megkérdőjelezi a status quot, hogy változást generál. De megéri. Hiszen ha jól csináljuk, pozitívan hat a munkavállaló motivációjára, lojalitására, és nem utolsó sorban a cég üzleti eredményeire.

Szabó Tamara
Szervezetfejlesztő, tréner, coach

Hogy biztosan ne maradj le semmiről, kövess minket a közösségi médiában is: Facebook, LinkedIn, Meetup.com

süti beállítások módosítása