LEGACY - JÖVŐBIZTOS SZERVEZETEKET ÉPÍTÜNK

Legacy: A szervezetfejlesztés és mi

Hogyan lettem agilis coach az IT világán kívül?

2019. március 01. - Legacy Kft.

library-3802266_1920.jpgÚgy lettem agilis coach több éve egyetemi oktatóként, hogy sokáig nem is tudtam róla. Lehet, hogy más is járt már így? Az agilis coach egy igen komplex szerepkör, lássuk mit is jelent ez egész pontosan a gyakorlatban!

Az egész úgy kezdődött, hogy mindig is azt éreztem, hogy nekem egyetemi oktatóként valahogy kevesek azok az oktatási keretek, módszerek, amiket hagyományosnak, vagy frontálisnak mondunk általában. Amikor egy finn módszertan, a Tiimiakatemia® (Team Academy) elvei alapján kezdtem dolgozni egyetemi hallgatókkal 2011-ben, a Debreceni Egyetem GTK-n, akkor megtaláltam azt, amit addig hiányoltam. A módszer lényege az volt, hogy a hallgatók vállalkozást alapítottak önszerveződő teamekben, én pedig egyetemi oktatóból hirtelen team coach-csá alakulva kellett támogassam őket és a learning-by-doing alapokon nyugvó tanulási folyamatukat.

Aztán egyszer csak egy Legacy TTF képzésen találkoztam az agilis coach fogalmával, és akkor jöttem rá, hogy de hát én is ilyen multifunkcionális szerepben dolgozok, amellett, hogy a coach szemlélet gyakorlatilag mindent áthat. Aztán kicsit kutakodva az alapok után azt találtam, hogy a Tiimiakatemia® módszer és az agilis módszerek elméleti alapja tulajdonképpen ugyanaz, a Nonaka-Takeuchi féle ismeretalkotási modell, többek között.

cave-painting-936619_1920.jpg

De pontosan milyen típusú funkciók és feladatok is azok, amikben helyt kellett állnom Team Academy coachként és a manapság olyan „divatos” munkakörben tevékenykedő agilis coach kollégáknak szintén?

Először is talán a legfontosabb, és valamennyi szerepben esszenciális fontosságú a bizalmi és szoros kapcsolat a team és a coach között, az állandó pszichológiai biztonság megléte.

Egyrészt megfigyelő és visszajelző szerepben figyeltem a csapatban zajló interakciókat és az ezekre adott reakciókat, és gyakorlatilag egy olyan perspektívát nyújtottam ezáltal, amit csak egy külső szem képes észrevenni. Ezek a visszajelzések és visszatükrözések nagyon hatékonyan segítik a csapatokat mind az agilitásban, mind a TA-ban a tanulási folyamatukban lépni egye előre.

Gyakran előfordult, hogy facilitátorként volt rám szükség megbeszélések levezetőjeként, konfliktusok megoldásának segítőjeként, hidat képezve a különböző személyiségek között, fontos döntések meghozatalakor, amikor a csapat erősebb személyiségeinek véleménykülönbségei nehezítették a hatékony egyeztetéseket. Az agilis módszerekhez tartozó rituálék is rengeteg facilitátori feladattal látják el az agilis coachot. Igencsak komplex ez a feladatkör, hiszen a rituálék, események levezetése közben, miközben felépíti és tartja a struktúrát, a bevonáson és az elköteleződésen is dolgozik.

book-3707959_1920.jpg

Időnként olyan helyzet adódott a csapat életében, hogy nem volt elég a megfigyelő, a külső támogató, facilitátor, hanem bizony szükségük mutatkozott tanácsra, hiszen sehogy sem akaródzott rálátniuk a „hogyan?” -ra. Ekkor kellett tudni aktiválni a tanácsadó funkciót, és a mélyebb megértés érdekében segíteni feltárni a valódi problémákat, és támogatást adni a megoldások megtalálásához. Igy van ezzel az agilis coach is, aki szintén ad tanácsot a saját szakterületéhez kapcsolódóan és nagyon sokszor akár más területeken, szerepekben szerzett tanulásait is beviheti a teamnek. Ezenkívül leginkább az agilis módszertan bevezetése idején segít eligazodni a módszertanban az agilis coach, például eleinte vezeti a ceremóniákat a scrum master helyett a formálódó teamben. Így voltam ezzel jómagam is, hiszen egyetemi oktatóként, kutatóként több mint 10 évig kutattam, oktattam a marketinget, foglalkoztam vállalkozásfejlesztéssel, rendezvényeket szerveztem, alapítottam és működtettem a saját vállalkozásomat, ezekért a tapasztalatokért, tudásért nagyon hálás volt a team.

Mentor szerepben, ahogyan én is tettem, az agilis coach is folyamatosan megosztja a személyes tapasztalatait, tudását és szakértelmét a team sikeres működése érdekében. Nagyon szép volt az a folyamat, amikor mentor szerepben abban az ütemben húzódtam hátrébb, ahogyan a mentoráltam erősödött a szerepében. Számomra különösen az volt releváns mentorként, hogy én magam is végigmentem a vállalkozás indítás útján, izgalmas és sokszor egyáltalán nem örömteli tapasztalásokkal, de hatalmas tanulásokkal, aminek megosztása hitelessé tett.

egypt-1414565_1920.jpgTeam Academy coachként eleinte azért okozott némi fejtörést – főleg a finn kollégákat látva, akik ezt egyáltalán nem tették –, hogy szabad-e tanítani a csoportot, tudást átadni nekik, vagy csak a coaching eszköztárát alkalmazhatjuk abból a célból, hogy a tanulás iránti vágyukat felkeltve inspiráljuk őket, hogy megszerezzék maguknak a tudást. Aztán rájöttünk, hogy persze, hogy lehetséges tanítani őket, tanárként is funkcionálhatunk, ha arra van szükség, és igaz ez az agilis coachra is. Szerencsére nagyon széles a palettája az ismeretátadásnak mind az „osztályteremben”, mind a mindennapi működés során, így nem kell feltétlenül ragaszkodni a hagyományos tanár szerephez és a frontális oktatáshoz.

A coach szerepkör teljesen különbözik az összes többitől, hiszen azon a szilárd meggyőződésen és hiten alapul, hogy a coachee rendelkezik mindazzal a tudással és tapasztalattal, amivel meg tudja oldani az aktuális dilemmáját, választ talál a saját kérdésére. Hatékony kérdésekkel, coaching technikákkal és eszközökkel tudunk nekik támogatást adni annak érdekében, hogy megkeressék magukban, vagy akár korábbi tapasztalataik között a saját válaszaikat. Sokszor olyan ez, mintha „harapófogóval kellene kihúzni” belőle azt, amit amúgy már tud és tapasztalata is van erről, de valahol mélyen elraktározódott.

rome-1060724_1920.jpgAz egyik legizgalmasabb funkció, amit Team Academy/agilis coachként meg kellett tanulnom az a folyamatos személyes példamutatás. Gyakorlatilag attól válik hitelessé az agilis és a Team Academy coach is, ha a saját működésében is alkalmazza az agilis módszereket, a hatékonyság folyamatos növelését, a konstruktív konfliktuskezelést, a saját hibáinak, tévedéseinek transzparenciájával, az ebből való tanulással és akár annak megosztásával. Így lettem én vállalkozó, vállalkozói képzésben dolgozó team coach munkám mellett, akkori vezetőm ösztönzésére. Ezt azóta is köszönöm neki!

Az utolsóként emlitett agilis coach szerep a belső partner, és ez valami olyasmi, amit a Team Academyben mi úgy emlegettünk, hogy együtt kell velük élni. Belső partnerként tudunk csak azonosulni olyan mélységben a szervezeti és a team célokkal, hogy az a lehető legnagyobb értéket tudja biztosítani a működésben. Amiatt is nagyon fontos ez a belső jelenlét, mert az agilis közösség építése is az agilis coach feladata, ez pedig jóval hatékonyabb és gyorsabb tud lenni ebben a formában. Izgalmas kihívás még pluszban, hogy a fókuszt egyszerre kell tartani a csapaton, a benne lévő egyéneken a struktúrán és a teljes rendszeren.

Hát ilyen sokrétű és izgalmas munka, amiben részem volt a Team Academy Debrecenben és amiben az agilis coachoknak van nap mint nap.

Árváné Dr. Ványi Georgina
Szervezetfejlesztő, tréner, coach

Hogy biztosan ne maradj le semmiről, kövess minket a közösségi médiában is: Facebook, LinkedIn, Meetup.com

süti beállítások módosítása