LEGACY - JÖVŐBIZTOS SZERVEZETEKET ÉPÍTÜNK

Legacy: A szervezetfejlesztés és mi

A Ne! lista

2020. január 24. - Legacy Kft.

bulletin-board-3127287_600x330.jpeg

Az idei első blogbejegyzésem tulajdonképpen egy lista arról, hogy mit ne tegyek a saját hatékonyságom érdekében. Ha ez számodra is érdekes lehet, és úgy véled, Te is össze tudnál állítani egy hasonló felsorolást, akkor itt a remek alkalom!

Előfordult már velem, hogy eldöntöttem valamit, vagy megbeszéltem magammal valamit, majd nem tartottam be. Legyen szó akár otthoni dolgokról pl: „hétfőn este elmosogatok”, „kedd délután elviszem a szelektív hulladékot”, vagy munkahelyi tennivalókról, úgymint hogyan priorizálok aznap, vagy „pontban 13:00-kor elkezdek egy adott feladatot”. Sajnos megesik, hogy valamit elfelejtek, halogatok, vagy bármilyen külső oknál fogva megborul a rend, a fejemben összeállított struktúra, és teljesen máshogy, máskor kell intéznem a fentebb leírtakat. Most összeállítottam egy listát, ami segít – remélhetőleg Neked is - egyensúlyban maradni, elkerülni a káoszt, a „meg nem csinálást”.

Íme tehát az én Ne! listám:

ne_lista_ido.png

1. Ne szegjem meg a saját magamnak szabott határidőket! Hajlamos vagyok halogatni, de rá kellett jönnöm, hogy attól minden csak rosszabb lesz, mert az utolsó pillanatban kapkodok, nem figyelek oda 100%-ban, stb, s így a végeredmény bánja. Arra is gondot fordítok, hogy ha valamit időre kell megcsinálnom állítsak be egy emlékeztetőt, akár a telefonomba, akár az outlook naptárba.

2. Ne feledkezzek meg az én-időről! Egy nap legalább 5-10 percet arra szánok, hogy magamra figyelek, relaxálok, zenét hallgatok, kikapcsolok, és kizárom a mindennapi pörgést, a sok feladatot, a problémákat. Egy ilyen relaxálás után sokkal könnyebben tudok koncentrálni.

ne_lista_mindenro_l_is.png

3. Ne engedjem el a hobbimat! Nagyon szeretek rajzolni, festeni, és régebben rendszeresen festettem otthon – ezáltal könnyebben kiadtam a felgyülemlett érzelmeket, indulatokat, illetve pihentető volt alkotni -, de sajnos az utóbbi időben nem vettem elő se az ecseteket, se a vásznat. Ennek az is az oka, hogy megfeledkeztem róla, az is, hogy az ünnepek előtt, körül nem ez volt az elsődleges. De tegnap újra leültem és nagyon jót tett, jól esett időt szentelni a hobbimnak.

4. Ne akarjak mindenről IS én gondoskodni! Rengetegszer futok bele abba, hogy mások problémáit igyekszem megoldani, és megfeledkezem a sajátjaimról. Vagy, hogy mások feladatait átvállalom, én aggódok, izgulok helyettük, hogy minden rendben menjen. Nem szabad, mindenkinek megvan a maga feladata, nekem is, és azzal kell foglalkoznom, meg kell tanulnom elengedni dolgokat.

ne_lista_fo_kusz.png

5. Ne gondoljam, hogy azért, mert nekem a fejemben valami fehér, másnak is az! Nem kell a legmegosztóbb témákról beszélgetni senkivel, hogy rájöjjön az ember arra, hogy egyes témákban teljesen másképp látjuk a világot, teljesen máshogyan értelmezünk bizonyos dolgokat, helyzeteket. Fontos, hogy visszakérdezzek, hogy a beszélgetőpartner ugyanazt értette-e, mint én, ugyanúgy érkezett-e meg az üzenet, ahogy én azt át akartam adni.

6. Ne csináljak egyszerre 10 – vagy még több - dolgot! A multitasking egy csodálatos tevékenység, de tudni kell, mikor érdemes használni. Tegnap délután egyszerre voltam benne 2 excel táblában, egy word doksiban, csináltam egy prezentációt amibe felvittem az adatokat, nyomtattam egy egész napos programra a résztvevőknek, és mindemellett 3 telefonhívást akartam lebonyolítani… Már érezhető mennyire volt hatékony ez a része a délutánomnak. Hát semennyire! Vettem egy nagy levegőt, bezártam a 2 excelt, a word dokumentumot, a prezit, és befejeztem a nyomtatást, majd pedig megejtettem a 3 telefonhívást. Ezek után újra elővettem a másik 3 feladatomat, és szépen sorban haladtam. Nem árulok el nagy titkot azt hiszem azzal, hogy sokkal jobb volt így.

Remélem ez a rövid kis összefoglaló másnak is hasznos lesz, ha másban nem is, legalább arra sarkallom vele az olvasót, hogy átgondolja, megírja a saját „Ne!” listáját. Természetesen egyénenként változhat kinek mi kerül bele, de ha már 2-3 dolog megvan, és tényleg be is építjük, be is tartjuk a mindennapokban, az már könnyebbség, ez saját tapasztalat.

Neked is van már néhány ötlet a fejedben? Írd fel egy cetlire, vezesd akár táblázatban, vagy egy kis füzetben, hidd el, ha következetesen figyelsz a Ne! listádra Te is érezni fogod a pozitív hatását!

Viktor Csenge
Junior szervezetfejlesztő

Hogy biztosan ne maradj le semmiről, kövess minket a közösségi médiában is: Facebook, LinkedIn, Meetup.com: Budapesten és Debrecenben. Iratkozz fel a hírlevelünkre is!

süti beállítások módosítása