LEGACY - JÖVŐBIZTOS SZERVEZETEKET ÉPÍTÜNK

Legacy: A szervezetfejlesztés és mi

Önreflexió

2020. március 06. - Legacy Kft.

mirror-4217694_1920_1.jpg

A reflexió, latin eredetű szó, azt jelenti visszaverődés, visszatükrözés. Ebből kiindulva az önreflexió pedig a saját viselkedésemre, működésemre való visszanézés, és önvizsgálat. De vajon mi értelme van foglalkozni vele? Mit lehet belőle kamatoztatni? Íme!

Az önreflexió célja az, hogy ránézzek arra, mi történt velem, mit tanultam, felismerjem a jó dolgokat, és azokat tartsam meg, meglássam a fejlesztendő területeket, és azokon dolgozzak. Nagyon fontosnak tartom, a saját fejlődésem és önismeretem érdekében, hogy odafigyeljek arra, mit és hogyan cselekedtem, milyen hatással vagyok másokra, a kommunikációm elérte-e a célját. Gondolok itt a munkámra, és a magánéletre is egyaránt.

Önvizsgálat nélkül egy nap sem telik el, csak abban lehet különbség, hogy mit vizsgálok, és milyen részletesen, aprólékosan – és én szeretek belemenni a részletekbe.

Saját és meglehetősen friss élményem van ebben a témában: jelenleg járok egy képzésre – egy tréningsorozatra -, és természetesen ott is minden nap, szinte minden gyakorlat után reflektálunk a résztvevőkkel saját magunkra, és az egész csoportra is. Hasznosnak érzem az önreflexiót, mert általa megállok, visszanézek, és sokkal könnyebb tudatosítani az erősségeimet, valamint fókuszálni arra, hogy min szeretnék változtatni. Kell az a néhány perc elmélyülés, gondolkodás.

personal-2923048_1.jpg

Egy ilyen reflektálás során világosodtam meg azzal kapcsolatban, hogy mennyire maximalista is vagyok én. Mindig is tudtam, éreztem, hogy törekszem a lehető legjobbra, de előtte sohasem mondtam volna magamról azt, hogy ilyen erősen maximalista vagyok, hogy ennyire el tudok veszni a részletekben. Persze megvan ennek is a maga előnye, és hátránya is, előbbi, hogy precízen látom el a feladataimat, utóbbi, hogy hajlamos vagyok túlaggódni a dolgokat. 

Ha már kialakult egyfajta bizalom, akkor nagyon sokat segíthetnek mások is azzal, hogy hangosan, velem megosztva reflektálnak magukra, ugyanis így nem kell gondolatolvasósat játszanunk, hanem kerek-perec elmondja, hogy ő miért cselekedett úgy, milyen úton jutott el egy döntésig, hogy érzi magát ettől, stb. És igen, ugyanez fordítva is. Ha én is nyíltan és őszintén elmondom, ami bennem van, akkor azzal a környezetemnek segítek megérteni én miben vagyok. 

Az önreflexiónak rengeteg módja van, hihetetlen sok alkalmat lehet rá találni. A kocsiban hazafelé, úton két megbeszélés között, a reggeli kávé mellett, vagy akár egy blog megírása közben. Tegyél magadért, a fejlődésedért ennyit, és próbáld ki milyen önreflektívnek lenni!

Viktor Csenge
Junior szervezetfejlesztő

Hogy biztosan ne maradj le semmiről, kövess minket a közösségi médiában is: Facebook, LinkedIn, Meetup.com: Budapesten és Debrecenben. Iratkozz fel a hírlevelünkre is!

süti beállítások módosítása