LEGACY - JÖVŐBIZTOS SZERVEZETEKET ÉPÍTÜNK

Legacy: A szervezetfejlesztés és mi

A teljesítmény nő nyomás alatt, vagy mégsem?

2020. június 05. - Legacy Kft.

nyoma_s_2_600x330.png

Te észrevetted már, hogy a különböző helyzetekben változik a teljesítményed? Kíváncsi vagy, mi állhat a hullámzó teljesítmény hátterében, hogy hogyan hat ránk, emberekre a nyomás, a versengés, a nézőközönség?

Itt egy általam kitalált párbeszéd, ami valószínűleg sokaknak ismerős lesz:

Feleség: „Na, hogy ment Szívem a mai állásinterjú? Milyen volt?”
Férj: „Hagyjuk… Biztos nem engem választanak. Annyira izgultam, hat ember előtt kínoztak, béna voltam! Többször is összekevertem a szavakat, a bemutatkozás még teljesen rendben ment, de aztán az egyik vezető bekérdezett, én persze azonnal megfőttem!”

Pszichológusok már a XIX. század végén tanulmányozták gyerek, valamint felnőtt sportolók teljesítményét különböző helyzetekben. Norman Triplett több kísérlettel is vizsgálta hogyan reagálunk a versenyhelyzetekre és azt vette észre, hogy határozottan jobban teljesítünk, ha van versenytársunk. Gordon Allport pedig közönséghatásnak vagy együtt-cselekvési hatásnak nevezte el azt a jelenséget, amikor a résztvevők olyankor is jobban teljesítenek, amikor egyszerűen csak másokkal egyidejűleg tevékenykednek, sőt akkor is, ha mások csupán megfigyelik, nézik őket.

Későbbi tanulmányok azt mutatják, hogy amikor olyasmit csinálunk, amiben alapvetően ügyesek, jók vagyunk, begyakoroltuk, akkor azt prímán csináljuk, ha mások is jelen vannak. Ám ha olyan feladatra kerül a sor, ami nehezebb, komplexebb, vagy még nem is találkoztunk vele, akkor pontosan az ellenkező hatással van ránk mások jelenléte!

nyoma_s_nyito_600x330.png

Így már érthető, miért fagyott le az imént említett fiktív férj azon a bizonyos interjún. Saját magáról könnyű volt beszélni, ismeri az életútját, tudja hova járt iskolába, hol és mivel foglalkozott korábban – mondhatni begyakorolt. De, amikor feltettek neki egy váratlan kérdést, vagy felvetettek egy megoldásra váró – számára eddig ismeretlen megoldású – problémát, összeroppant a nyomás alatt. Velem is történt hasonló szóbeli nyelvvizsgán, amikor egyetlen egy ismeretlen szó hallatán leblokkoltam. Szerencsémre a vizsgáztatók átfogalmazták a kérdést – miután pár másodpercig csak bámultam magam elé - amit ezúttal már teljes egészében értettem és így tudtam válaszolni, tudtam teljesíteni.

Na de mi a helyzet, ha nem csak az egyénről van szó, hanem egy csapatról? Habár már tudjuk, hogy mások jelenléte és a versenyhelyzet is javíthatja az egyéni teljesítményünket, a csoporton belüli ténykedésnek megvan a maga árnyoldala is. Egy csapaton belül az egyének teljesítményét ronthatja az, ha nehéz megállapítani az egyénileg belefektetett energiát, hozzáadott értéket, valamint, ha nő a létszám és szóródik a felelősség. Ilyen esetekben lép színre a társas lógás jelenség, ami annyit jelent, hogy mindenki azt gondolja, azt várja, hogy majd valaki más elvégzi az adott feladatot.
nyoma_s_3.png

Ezeknek az elméleteknek és eredményeknek tudatában íme néhány ötlet, hogyan előzzük meg, hogy beüssön a krach:

  • Először is, ismerjük fel, ha gond van! Ha nagyon zavar mások jelenléte, akkor legyünk asszertívak és kérjük meg a plusz főket, hogy hagyjanak magunkra, mert számunkra fontos, hogy a megfelelő minőségben tudjuk ellátni munkánkat, feladatunkat.
  • Ha tehetjük, gyakoroljunk minél többet közönség előtt – de inkább vegyük előre azokat a feladatokat, amikben már otthonosan mozgunk.
  • A társas lógás elkerülése végett ajánlatos részletesen megbeszélni, hogy kinek mi is pontosan a feladata, meddig tart az én hatásköröm, és hol kezdődik a Tied. És mit érdemel az a bűnös, aki ezt nem tartja be.

Az egyéni teljesítményt tehát nagyjából végtelen dolog befolyásolhatja. Itt én most csak néhányat hoztam ezek közül. Te mikor és melyiket fogod felismerni és tudatosítani a saját és környezeted jobbítása céljából?

Viktor Csenge
Junior szervezetfejlesztő

Hogy biztosan ne maradj le semmiről, kövess minket a közösségi médiában is: Facebook, LinkedIn, Meetup.com: Budapesten és Debrecenben. Iratkozz fel a hírlevelünkre is!

süti beállítások módosítása