Nem nehéz belátni, hogy mások vezetése kapcsán a bizalom kulcstényező. Ha bízok valakiben, akkor követem, ha nem bízok, akkor nem, maximum csak annak a látszatát keltem.
Mit is jelent ez a bizalom? Hogyan alakul ki, mi kell hozzá? Tehetünk érte, vagy a bizalom az olyan dolog, ami vagy van, vagy nincs?
A bizalom szót hirtelen talán nehéz definiálni. Mindannyian használjuk, vélhetően jó helyen, de ha egy frappáns definíciót kellene alkotnunk, lehet, hogy fejtörést okozna.
Az értelmezőszótár szerint a bizalom egy, a jövő felé irányuló érzés, érzelem. A jövőbe vetett hit - remény az események, körülmények kedvező alakulásában. A vezetés kapcsán pedig ezt olvashatjuk: egy személyre irányuló érzés, akinek a szándékának helyességéről, becsületességéről, helytállásáról, jó képességeiről, segítőkészségéről meg vagyunk győződve.
Ebből a definícióból jól kivehető, hogy a bizalomhoz meggyőződés szükséges, vagyis tapasztalati úton épül ki. Ha bizonyos dolgokat megtapasztalok valakivel kapcsolatban, és azokban ő konzekvens, akkor a bizalom elkezd épülni, erősödni.
Melyek lehetnek azok a dolgok, amiket a munkatársaknak meg kell ahhoz tapasztalniuk a vezetőkkel kapcsolatban, hogy megbízzanak benne? A kérdés megválaszolásához, John Blakey - tapasztalataiból született - elméletét hívtam ezúttal segítségül, inspirációul, nem szó szerint idézve.
Blakey szerint a bizalom nem attól épül, hogy sokat tudunk a bizalomról, hanem attól, hogy bizonyos dolgokat teszünk-e vagy sem. Ha tesszük épül, ha nem, akkor nem. A szerző struktúrája szerint a három alappillér van a bizalom kapcsán, melyekhez három-három vezetői szokás tartozik. Lássuk, melyek ezek!
1. alappillér: Képesség
Annak a képesége, hogy a vezető az alapfeladatait elvégzi és üzleti eredményeket tud felmutatni.
- Teljesítés
Légy elkötelezett és felelős! Hozd megbízhatóan az eredményeket, és tartsd be az ígéreteidet! - Coaching
Támogass másokat abban, hogy ők is teljesítsenek! Ennek érdekében hallgasd meg őket, kérdezd őket, adj nekik felhatalmazást, támogasd az önmegvalósításukat! - Következetesség
Légy kitartó, a kötelezettségeid és az ígéreteid mentén!
2. alappillér: Erkölcsi szilárdság
A gondolatok, szavak és tettek összhangja, magas morális szint, becsület és tisztesség.
- Őszinteség
Légy őszinte - magadhoz és másokhoz is! Teremts átláthatóságot az apró és nagyobb dolgokban egyaránt! - Nyitottság
Az őszinteségen túl ossz meg akár mélyebb szintű, személyes gondolatokat is a kollégáiddal, vállald fel a sebezhetőségedet! - Szerénység és alázat
Légy magabiztos, de kerüld az önző, individualista viselkedést! Vezetőként azt tartsd legfőbb feladatodnak, hogy hozzájárulj mások sikeréhez! Ha kell, akár a háttérben maradással, a szerénységgel.
3. alappillér: Jóindulat
Annak a szándéka és készsége, hogy valakiről jót feltételezzünk, jót kívánjunk neki és jót tegyünk vele, érte.
- Pozitív felfogás
Keresd a dolgokban a pozitívat, az előremutatót. Kommunikálj eszerint, viselkedj ennek mentén. Tégy erőfeszítést és tudatosságot abba, hogy ezt nehéz időkben is gyakorold! - Erkölcsi bátorság
Állj ki az értékekért, a fontos ügyekért és a kollégáidért! Vállalj áldozatot másokért, akár rajtad túlmutató dolgokban is! - Kedves, őszinte, szívből jövő jóság
Tégy apró gesztusokat, légy együttérző viszonzás várása nélkül! Adj, gondoskodj anélkül, hogy azt visszakérd, vagy valamilyen későbbi előnyökhöz juss általa.
A fenti modellből is jól látszik: ha vezetőként bizalmat szeretnél építeni, az bizony a befolyásolási körödben van, és a szokásaid vezetnek el hozzá!
Mi az, amit már most gyakorolsz? Hol van még tanulnivalód?
Márton Mónika
A Legacy ügyvezetője,
szervezetfejlesztő, tréner, coach
Hogy biztosan ne maradj le semmiről, kövess minket a közösségi médiában is: Facebook, LinkedIn, Instagram oldalainkon, valamint látogass el Spotify csatornánkra, és keress minket a Meetup.com-on: Budapesten és Debrecenben!