LEGACY - JÖVŐBIZTOS SZERVEZETEKET ÉPÍTÜNK

Legacy: A szervezetfejlesztés és mi

Vezetőként már nem végezhetek hasznos munkát...?

2019. február 08. - Legacy Kft.

chess-3667690_1920.jpgFrissen kinevezett vezetők számára az egyik markáns változás, hogy az operatív, szakmai feladatok és a people management aránya elbillen az emberekkel való foglalkozás felé. Hogy ez tartogathat kihívást? Persze, többeknek is.

Vannak tipikus mondatok, melyeket hallva azt feltételezem, hogy a vezető küzd az előállt helyzettel, a people management feladatok hirtelen túltengésével, és jól jönne számára némi támogatás és iránymutatás.

Vajon mi rejlik a mondatok mögött? Hogyan segíthetjük a vezetőt, hogy túljusson a nehézségeken?

„Korábban hasznosnak éreztem a munkám, de már nem is emlékszem, mikor írtam utoljára kódot...”

A hasznosság érzése – hogy idáig az elvégzett magas minőségű szakmai munkával teremtődött érték a cég, az ügyfél, vagy a világ számára – volt a kiváló teljesítmény mozgatórugója.

blackandwhite-3825307_1920.jpgAmikor szakértőből vezetővé válik az ember, a sikeressége fokmérőjét a szakmai feladatok izgalma és fontossága helyett/mellett másban is meg kell találnia. Például abban, hogy mennyire elégedett és elkötelezett munkatársakkal dolgozik együtt; mennyivel nőtt egy év alatt a csapattagok kompetencia szintje; vagy mennyire komplex problémákat képesek önállóan megoldani. A saját sikerek helyett a fókusz a csapat közös és a csapattagok egyéni sikerére kerül át, aminek a motorja ő lesz azáltal, hogyha fejleszt, mentorál és átadja a tudását.

  • Mit lehet tenni azért, hogy ez a szemléletváltás megtörténjen?

A friss vezetőnek fel kell ismernie, hogy mi tudja betölteni a hiányérzet okozta űrt és tudatosan tenni az egyensúly visszaállításáért. Ki kell találnia, hogy people management felelőssége kapcsán mitől érzi majd magát sikeresnek, boldognak és motiváltnak.

  • Hogyan segíthet ebben az ő vezetője?

Például, hogy felhagy azzal a korábbi rutinnal, hogy rajta kérje számon a szakmai feladatokat, vagy hogy azokért dicsérje meg. Ehelyett foglalkozzon azzal, hogy visszajelzésekkel, saját tapasztalatok megosztásával segítse az új szerepbe való beleállását.

chess-3801531_1920.jpg

„Most komolyan végig kell hallgatnom kedvesen az embert, amikor hülyeségeken hisztizik?”

Azzal, hogy az empátia gyakorlása fontos a (vezetői) munkában, már nem vitatkozik senki. De annak megértése még fejleszthető, hogy miképp fér meg egymás mellett az, hogy elfogadom, hogy a másiknak érzelmileg valami nehéz, de attól még a helyzetben mutatott viselkedése nem oké és arra hogyan kell visszajelezni.

És hogy mi van a mondat mögött? Az, hogy bizony megterhelő a nap jelentős részében emberek fejfájásával, konfliktusokkal, problémákkal, kérdéseikkel, visszajelzésekkel foglalkozni és rengeteg időt „csak” kommunikációval tölteni.

  • Mit lehet tenni azért, hogy a rengeteg személyes kommunikációval komfortos legyen a vezető?

Hogy vált valaki specialistává a területén? Sok gyakorlással, munkatapasztalattal és tanulással. Ugyanígy működik ez a vezetői szerepben. Persze, félelmetesebb, amikor embereken kísérletezünk gépek és kódsorok helyett. Bár a jövőt nem látjuk, de most úgy tűnik, hogy a személyközi kommunikáció és az együttműködés kulcskészségek maradnak. Mivel a csapatok teljesítménye egyre inkább felértékelődik a szervezetek számára, a vezetőnek kommunikációs képességeiken keresztül, felhatalmazó szemlélettel kell fejlesztenie az egyéni és a csapat felelősségvállalását a kontroll és közvetlen irányítás helyett. Sőt, a csapat pszichológiai biztonságának kialakításában is fontos szerep hárul rá.

chess-3157607_1920.jpg

  • Mit tehet a vezető magáért?

Ismerje fel, mi okoz számára nehézséget a személyközi kommunikációban. Tegyen lépéseket a saját fejlődése érdekében, vagy kérjen bátran külső segítséget. És fogadja el, hogy hibázni fog és lehet, hogy elnézést is kell kérnie érte.

  • Hogyan segíthet ebben az ő vezetője?

A vezetői magányosság érzését csökkenti, ha a vezetők egymás között rendszeresen megoszthatják saját fejfájásaikat és példát mutatnak egymásnak azzal, hogy közöttük is minőségi beszélgetések tudnak történni.

Egyre több cég ismeri fel a vezetők támogatásának szükségességét, aminek érdekében rendszeres vezetői workshopokat, csoportos vagy team coachingokat tartanak, ahol épp az ilyen vezetői problémák kerülhetnek ki az asztalra.

Nyakas Kitti
Szervezetfejlesztő, tréner, coach

Hogy biztosan ne maradj le semmiről, kövess minket a közösségi médiában is: Facebook, LinkedIn, Meetup.com

süti beállítások módosítása