LEGACY - JÖVŐBIZTOS SZERVEZETEKET ÉPÍTÜNK

Legacy: A szervezetfejlesztés és mi

Muti, mit olvasol!

2019. július 05. - Legacy Kft.

book_stack.jpgAmikor kis csapatunk épp együtt van egy helyen, mindenféléről beszélgetünk, például arról is, hogy kit mi érdekel éppen, miben mélyül el, mit olvas, legyen az akár szakkönyv vagy szépirodalom. Kedvcsinálóként - nyaraláshoz, önfejlesztéshez, vagy csak úgy - meg is osztjuk most ezeket.

“A lélek hőmérője: a könyv. Mondd meg, mit olvasol, s megmondom: mi vagy, megmondom: mi az akaratod, célod, vágyad, álmod.” (Juhász Gyula)

steinbeck_edentol_keletre.jpgMónika

Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, én időnként besokallok a szakmai könyvekből és vágyom a szépirodalomra. Steinbeck: Édentől keletre című könyvét másodszor olvasom és újra szembesülök azzal, hogy az emberiségnek vannak alaptörténetei, amelyek tértől, időtől függetlenek és örökérvényű gondolatok, értékek mutatkoznak meg bennük. A regény egy család történetét mondja el az amerikai polgárháborútól az első világháborúig, tulajdonképpen a „Káin-Ábel-történet” modern változata. Sokszor borongós hangulatú, tragikus eseményektől nem mentes történet számomra mégis optimista kicsengésű, mert arról szól, hogy van szabad akarat, mindig van választás, és bár erős a családi rendszer, de mindig ott a döntés szabadsága. A sorskönyvünk átírható! (Ja, de nem szakmázom! �)

ian_stewart_es_vann_joines_ta_today_a_new_introduction_to_transactional_analysis.jpgGabi

Sokféle irányzat és eszköz helyet kap a munkámban, így általában több témáról olvasok egyszerre. Most sincs ez máshogy, nálam remekül megférnek egymás mellett Carl Gustav Jung pszichológiai témájú tanulmányai, Eckhart Tolle írása a tudatos jelenlétről, valamint egy alapmű a tranzakcióanalízis területéről. Mivel a magyar mellett angolul is végzek fejlesztő tevékenységet, az olvasást a nyelvtudásom, pontosabban a szakmai szókincsem bővítésére is használom. Ezért esett most a választásom Ian Stewart és Vann Joines TA Today: A New Introduction to Transactional Analysis című könyvére, ami a tranzakcióanalízis alapfogalmait mutatja be. Sokak számára – köztük nekem is – nehéz Eric Berne, a tranzakcióanalízis atyjának írásait forgatni, és könnyebben boldogulunk egy erősebben strukturált könyvvel. A TA Today pont ilyen, tankönyvi rendszerezettségű, sok példával és önreflexióra, gyakorlásra késztető kérdésekkel. A könyv elérhető magyarul is A TA Ma – Bevezetés a korszerű tranzakcióanalízisbe címen, így annak sem kell lemaradnia róla, aki csak a TA-ra kíváncsi, és nincsenek a szakmai érdeklődésen túl nyelvtanulási céljai is.

carmine_gallo_storytelling.jpgÁgi

A könyv, amit az elmúlt időszakban szinte letenni se tudtam az Carmine Gallo: Storytelling című könyve volt. Még pedig azért, mert arra kerestem a választ, hogy hogyan lehetne a gyakorlatban saját példával inspirálni az embereket. Illetve hogyan kell úgy elmesélni egy számunkra tanulságos történetet, hogy az tényleg hasson másokra. Erre pedig nagyon sok és rettentő egyszerű példát hoz az író. Miért fontos mindez és mire használhatja egy vezető? Mert hajlamosak vagyunk a munka hevében csak a tényekről, feladatokról beszélni, de az elkötelezettséghez és a mindig új lendülethez kellenek az igazi, emberi kapcsolatok és a jó történetek.

meszoly_agnes_rokaberc_halaltura.jpgTamara

Valami könnyűre vágytam, amikor belevágtam Mészöly Ágnes: Rókabérc, haláltúra című könyvébe. Valami olyanra, ami beszippant, magával ragad, kiránt a mindennapok forgatagából. Ahogy sétáltam a könyvespolc előtt, a kemény szakkönyvek és a bulvárpszichológia ékkövei között megtaláltam egy krimit, amit nem is olyan régen kaptam, és amihez nagyon kellemes emlékeim kötődnek. Az írónő - aki korábbi coaching ügyfelem - pont akkor írta, amikor együtt dolgoztunk. Tudtam, hogy megnyert vele egy pályázatot, tudtam, hogy kiadták, tudtam, hogy siker lett, de egészen mostanáig nem tudtam, milyen. Szóval amikor pont utazni készültem egy hete, akkor úgy döntöttem, hogy ez most egy ideális választás: kikapcsolódni, nosztalgiázni, a kulisszák mögül kipillantani a színpadra. Beleléptem egy más módon a régi kedves ügyfelem világába. Részese lettem általa egy kalandnak. Egy igényes kriminek, egy olyan helyzetnek, ami annyira természetesnek hatott, hogy elképzeltem magam a vadászházban a semmi közepén a szakadó esőben, ahol valaki tisztázatlan körülmények között hirtelen meghalt. A külön életek, emberi sorsok olyan elevenek, olyan életszerűek, hogy nemcsak beszippantott, de se perc alatt a történet részesének éreztem magam. Még nem értem a végére, nem siettetem, élvezem azt, hogy ezzel a könyvvel vagyok, fejezetenként haladok, élek együtt a történettel, a szereplőkkel, az egykori osztálytársakkal, a kemény sorsokkal, a mélyben meghúzódó vágyakkal, mozgatórugókkal.

eric_berne_emberi_jatszmak.pngCsenge

Ajándékba kaptam ezt a könyvet, amit most olvasok. Akitől kaptam azt mondta, amikor átadta: „Ez egy nagyon-nagyon jó pszichológiai könyv, nekem tetszett, úgyhogy megvettem Neked is!”. Belenéztem a tasakba és Eric Berne: Emberi játszmák című műve nézett rám vissza. Az egyetemen már találkoztam Berne nevével és a tranzakcióanalízis fogalmával is, de nem foglalkoztunk vele ilyen mélyen és részletesen, ahogy a könyv, úgyhogy buzgón nekiláttam. Minden fejezete tele van példákkal, aminek én roppant mód örülök, mert számomra így könnyebb a tanulás, a megértés. De ha ez nem lenne elég, van egy külön fejezet, a „Játszmatár”, ami másból sem áll, mint konkrét, életszagú, változatos, jól összefoglalt, a mindennapokból ismerős szituációkból, játszmákból. Mióta ezt a könyvet olvasom, egyre többször vizsgáltam, értelmeztem utólag egy adott helyzetben a saját viselkedésemet és másokét is. Eddigi is sokat adott a könyv, és alig várom, hogy a „Játszmatár”-hoz érjek!

orvos-toth_noemi_orokolt_sors.jpgKitti

Most, hogy hamarosan nagynéni leszek, elkezdett mélyebben foglalkoztatni a családom és felmenőim története, és az, hogy milyen mintákat, életprogramokat, hiedelmeket adunk át generációról generációra, legyenek azok jók és előrevivők, vagy épp hátráltatóak. Ismerőseim ajánlására vettem kézbe Orvos-Tóth Noémi: Örökölt sors című könyvét. Nemcsak a saját terápiás élmények leírása, hanem az epigenetikai kutatások eredményeinek megosztása is fenntartotta az érdeklődésem, bár még sok kérdés és kétség övezi ezt a felkapott és fejlődő tudományterületet. A fejezetek végén lévő kérdések izgalmas kiindulópontként szolgálnak akár személyes felismerésekhez, akár a családi kapcsolataink újfajta megközelítéséhez, feltérképezéséhez.

Ha pedig szívesen megismernél bennünket és szakmáznál velünk, itt találod az őszi képzéseinket.

A Legacy csapata

Hogy biztosan ne maradj le semmiről, kövess minket a közösségi médiában is: Facebook, LinkedIn, Meetup.com

süti beállítások módosítása