LEGACY - JÖVŐBIZTOS SZERVEZETEKET ÉPÍTÜNK

Legacy: A szervezetfejlesztés és mi

Hogyan készül az igazi vezető?

2019. március 22. - Legacy Kft.

soup-1006694_1920.jpgA vezetői szerephez kötődően sok az elvárás, ezért természetes, hogy sokak számára ez ijesztő. Folyamatosan újabbnál újabb és egyre komplexebb helyzetekben kell helyt állniuk, ami még a legnyitottabb, fejlődni és tanulni vágyó vezető számára is kihívást jelent. Éppen ezért jöjjön egy kis segítség az eligazodáshoz!

Nem régiben Viktor Csenge kolléganőm a munkahelyi elismerés 5 nyelvéről írt. A visszajelzés fontosságáról, arról, hogy nem vagyunk egyformák abban, ahogy az elismerésünket ki szoktuk fejezni, mint ahogy abban sem, ahogy leginkább fogadni tudjuk. Egy vezetőfejlesztő program résztvevőinek átküldtem ezt a blog bejegyzést (néhány másik mellett) hogy akinek van kedve a témában olvasgatni, megtehesse. Következő személyes találkozásunkkor az egyik résztvevő nagy sóhajok közepette elmondta, hogy képtelenség ennyi mindenre figyelemmel lennie vezetőként. Most kezdi egyáltalán megérteni, hogy tényleg mennyire fontos a feedback, de hogy ő még azt is figyelje, hogy időt adjon vagy ajándékot…ez teljesen kizárt, erre ő képtelen. Egy vezető társa szerint pedig tök jó tippeket kapott, mert évek óta nagy gonddal és rutinnal adja a visszajelzéseket, fontos, hasznos és működő dolog, de most már érti miért hat az egyik kollégára jól, ahogyan ő csinálja, és kapott ötletet ahhoz, mit próbáljon ki a másiknál.

Mindezeket hallva eszembe jutott egy régi modell, ami a készségek kialakulásának, megszilárdulásának folyamatát írja le, ami sok esetben segíthet láttatni azt, hogy egy-egy készség kapcsán hol tartunk az úton, meg azt is, hogy milyen sokat haladtunk már és hogy korábban alig ismert dolgot ma már rutinból csinálunk. Bízhatunk benne, hogy nem lesz ez másként az aktuális, új beépítendő készséggel sem.

recipe-312959_1920.jpg1. A nem tudás nem tudása

Ebben a fázisban egyáltalán nem vagyunk birtokában a kompetenciának, de még azt sem tudjuk, hogy tudnunk kellene. A fenti példáknál maradva, nem, hogy nem szokott fejlesztő visszajelzést adni a vezető, nem, hogy azt sem tudja, hogyan kell jól csinálni, de még annak fontossága sem tudatosult benne.

Aztán például kézhez kapja a 360 fokos értékelését, amiben szembesül azzal, hogy valamit nem csinál, ami a kitöltők szerint fontos lenne. Jó esetben elgondolkodik rajta, más esetben hárít, de mindenképpen lehetőséget kapott a következő szintre ugráshoz.

2. A nem tudás tudása

Ebben a szakaszban már tudjuk, hogy mit nem tudunk, és jó esetben elfogadjuk annak fontosságát, hogy meg kell tanulnunk. Ha egy fejlesztő programban, tréning csoportban valaki ebben a fázisban van, sokat jelent számára a tudásátadás, tudás megosztás, tapasztalatcsere és néhány mankó, ami segítségül szolgálhat ahhoz, hogy ne eszköztelenül kezdjen hozzá a gyakorláshoz. Tanulni vágyó vezetők lelkesen jegyzetelik az asszertív visszajelzés 6 lépését, a coaching beszélgetés modelljét, a kiváló prezentáció 10 kritériumát.

Példánknál maradva a vezető megtanulja, hogyan kell visszajelzést adni, még gyakorolja is valamilyen szituációs gyakorlatban, erre kap visszajelzést a társaitól és a trénertől, tehát készen áll a 3 szintre lépésre.

spices-2454799_1920.jpg3. A tudás tudása

Ebben a szakaszban már tudjuk mit kellene csinálnunk, de lévén új tudásról van szó, alakuló készségről, bizony komfortzónán kívül van, kezdők vagyunk és ez kockázatosnak, félelmetesnek tűnhet. Ezen a ponton, hiába olvasunk el még két szakirodalmat, hiába sajátítjuk el a legújabb modellt, hiába megyünk a legtrendibb tréningre, ha nem kezdjük el csinálni, nem lesz a rutinunk része. A szisztematikus és tudatos gyakorlás és az arra való rendszeres visszajelzés kérés az egyetlen lehetőség arra, hogy valami, ami még nem készségszintű, azzá váljon. A befektetett munka meghozza a várt eredményt, jöhet a negyedik szint.

4. A tudás nem tudása

Minden olyan készségünk, amit ma rutinosan, gyakorlottan, természetesen és jól csinálunk pontosan ugyan ezt az utat járta be. Nem csak a vezetői léthez kapcsolódó soft skillek, de a teljesen hétköznapi teendőink is mint az autó vezetés, a bringázás, a főzés vagy a cipőfűzőnk bekötése. Valahogy meg is feledkezünk arról, hogy ezt valaha nem tudtuk. Néha olyan érzésünk van, hogy mi ezt „gyárilag” tudjuk.

potatoes-3592527_1920.jpgVisszakanyarodva 2 főhősünkhöz, végül a trénigen ezzel a modellel oldottuk fel annak a nagy dilemmáját, hogyan lehetséges, hogy például a munkahelyi elismerés 5 nyelve valakinek egy jó tipp, „köszi, vettem, viszem” kategória, másnak egy „megtanulhatatlan újabb izé, de értem, csak nem hiszem, hogy erre képes lennék kategória”.

Mindezek alapján biztosak lehetünk abban, hogy a vezetői szerephez kötődő feladatok megtanulhatóak, a tanulás fázisai jól definiáltak, viszont a „kilométerek” nem megspórolhatóak.

Márton Mónika
A Legacy ügyvezetője

Hogy biztosan ne maradj le semmiről, kövess minket a közösségi médiában is: Facebook, LinkedIn, Meetup.com

süti beállítások módosítása